16 november, 2022

De Kracht van Psychedelica

door Bryan Tevreden in Challenge 44, Tools4 minuten | 0 reacties

We leven in bijzondere tijden als het gaat om de maatschappelijke en politieke houding tegenover psychedelica. Onder psychedelica versta ik in dit geval tools als ayahuasca, psilocybine en LSD. In mindere mate schaar ik daar mdma onder, hoewel je met dat instrument ook zeer effectieve en helende reizen kan maken.

Waar ik het niet over heb, in deze context, zijn wiet, marihuana, cocaine, heroine, xtc en andere designer drugs. Ik heb er of geen ervaring mee en/of ik heb het in mijn sjamanen-traditie nog nooit ingezet zien worden als tool voor transformatie.

Instrument of Drug?

In die zin maak ik dan ook onderscheid tussen instrumenten en drugs. Instrumenten helpen je om, letterlijk in je kern, een beter mens te worden. Dat kan gaan door blokkades te verwijderen en/of je te helpen inzichten te verkrijgen, die maken dat je een quantum stap kan maken.

Drugs daarentegen zijn in de kern gericht op vluchten, weg van de realiteit. Dat kan erg prettig wezen maar je keert niet terug met een transformatie. Het is overwegend recreatief gebruik, of een noodoplossing voor als de wereld je teveel wordt.

Dat neemt allemaal niet weg dat ook psychedelica recreatief ingezet kunnen worden. En dat gebeurt ook. LSD is ooit begonnen als experiment om te kijken hoe het therapeutisch ingezet kon worden. En er is een onvoorstelbare hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het inzetten van dat instrument in die setting. Met prachtige resultaten.

Tegelijkertijd vond het ook zijn weg in de recreatieve sfeer, als symbool van de tegen-cultuur. En in die mate, dat het het wetenschappelijk onderzoek volledig ondersneeuwde. De politiek overreageerde uit angst en LSD kwam op de lijst van verboden middelen te staan.

En het is pas nu dat er voorzichtig een kentering lijkt te komen. In Amerika, of all places, zijn er opleidingen waar je als therapeut getraind wordt om LSD of psilocybine op therapeutische wijze in te zetten bij, inderdaad, traumaheling.

En het zijn niet de minste namen die zich daar sterk voor maken. Gabor Maté, een grote autoriteit op het gebied van verslavingsbehandeling, spreekt zich openlijk en luid uit voor het therapeutisch gebruik psychedelica.

Hetzelfde geldt voor Bessel van der Kolk, misschien wel de grootste autoriteit uit de reguliere therapeutische tak van sport op het gebied van traumaverwerking, die groot voorstander is van het inzetten van o.a. mdma voor o.a. de behandeling van PTSS.

 En zo zijn er meer stemmen. Sommigen zijn al jaren aan het lobbyen voor het gezonde verstand als het gaat over de omgang met psychedelica en drugs.

In veel sjamanistische scholen wordt het inzetten van psychedelica niet geschuwd. Het dient daar een doel en is ook ceremonieel ingebed. Dat laatste is om verschillende redenen zeer belangrijk. Een Ayahuasca-ceremonie, is met de juiste begeleiding, een extreem krachtig instrument.

De geschiedenis herhaalt zich

Iemand die Ayahuasca recreatief wil inzetten heeft het echt niet begrepen. En toch is dat wel gebeurd. Dat en het feit dat een aantal charlatans zich ermee zijn gaan bemoeien heeft geleid tot een verbod op het gebruik van Ayahuasca. De geschiedenis herhaalt zich wederom. 

Er zijn landen waar die beperkingen niet gelden. Dat is hopelijk uit verlicht leiderschap maar het antwoord dat het dichtst bij de waarheid komt, is dat het gebruik van die middelen, die instrumenten, meestal cultureel-historisch ingebed is in die samenleving. En dus zie je velen de reis maken naar bijvoorbeeld Peru of andere landen in die regio.

Dat verbod is om meerdere redenen een onzalig idee. Men zou denken dat er geleerd is van bijvoorbeeld de Drooglegging in de jaren '30 in Amerika. Alcohol ging toen in de ban en de enigen die daar van geprofiteerd hebben zijn de maffia.

Tijd voor Verandering

Terug naar het inzetten als instrument voor verandering, voor transformatie. Een bevriende sjamaan heeft het ooit eens als volgt omschreven. Je kunt jarenlang therapie volgen. Je kunt enkele energetische sessies bij een sjamaan doen of je kunt een Ayahuasca-reis doen. Het is maar hoeveel tijd je hebt of ergens aan wilt besteden.

Zelf kan ik die observatie volledig onderschrijven. Mijn eigen grootste transformaties heb ik mogen beleven n.a.v. een Ayahuasca-retreat. Maar er is wel één grote waarschuwing bij. Deze reizen zijn echt niet voor iedereen. Naast dat het basis geestelijke stabiliteit vereist, vraagt het ook nog een grote dosis moed.

Deze reizen zijn niet noodzakelijkerwijs prettig. Het kan zijn dat je met je grootste angsten geconfronteerd wordt. En dan is er geen weg terug, maar alleen een weg er doorheen. Dat is ook één van de redenen dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ooit Ayahuasca recreatief zou willen inzetten.

Maar goed, dat is dus wel gebeurd.

Ik blijf het consequent instrumenten noemen en geen drugs. Juist ook om die reden. Het heeft niets met vluchten of ontspanning te maken. Het zijn instrumenten die je met respect benadert en hanteert. Ieder hebben ze hun eigen vaardigheden en zelfs ook karakter.

En als je die instrumenten op die manier hanteert, zijn de leer- en groeimogelijkheden letterlijk grenzeloos.

Deze post is onderdeel van de Challenge44. Klik hier voor de uitleg over het hoe en waarom van deze challenge.

Credits foto: Alexander Grey

Over

Bryan Tevreden

Als sjamaan een laatbloeier en mijn universitaire technisch-wetenschappelijke achtergrond heeft in het begin zeker niet geholpen. Maar eenmaal mijn sjamanen-energie omarmd, was er geen houden meer aan. Dat gekoppeld aan mijn humor, nieuwsgierigheid naar en liefde voor jou, maakt mij toch wel een unieke, moderne sjamaan. Al zeg ik het zelf...

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>